Sinds een week zorgt Odido met het consumentenproduct Klik & Klaar internet voor de nodige ophef. De scherpe prijsstelling is daar een reden voor, net als het feit dat dit het eerste 5G internet only product voor consumenten is. Maar er speelt nog meer.
De uitrol van glasvezel door Nederland is nog niet afgerond en het aanbod van breedband is met de 5G optie van Odido uitgebreid. Daar is weinig over geschreven, maar sinds iets meer dan een week heeft een groot deel van Nederland in theorie de keuze uit coax, glasvezel, koperdraad of 5G om mee te kunnen internetten. Meer keuze is een prettige ontwikkeling.
Het gaat hier wel om een “kale” vorm van internet. Via het meegeleverde modem een vast telefoonnummer gebruiken is niet mogelijk. De opties voor tv kijken zijn ook beperkt. Maar dat hoeft geen bezwaar te zijn voor iedereen die geen tv kijkt en geen vast nummer meer heeft. Een beter passende keuze zonder ballast waarvoor betaald moeten worden is een interessante stap.
Zakelijke markt
De twee hiervoor genoemde zaken zullen waarschijnlijk zorgen dat een grote groep consumenten hiervoor kiest. Maar daar blijft het niet bij. ITchannelPRO verwacht namelijk dat de zakelijke markt dit product ook zal gaan omarmen en waarom precies staat hier onder.
Back-up lijntje
Op dit moment hebben organisaties een voorkeur voor een eigen glasvezelverbinding. Hoewel een zakelijke aansluiting voordelen heeft boven een consumentenlijn, is het een publiek geheim dat op veel zakelijke adressen consumentenabonnementen worden afgenomen.
Ondernemers – al dan niet op advies van hun IT adviseurs – vinden de prijs/kwaliteit van die consumentenlijn goed genoeg. Om enigszins de continuïteit te kunnen garanderen nemen ze nog een vdsl lijntje af, meer dan een back-up verbinding is het niet. De prijs van dat abonnement, gebaseerd op koperdraad, ligt rond de 50 Euro per maand als het een consumentenlijn is. Zakelijk vdsl heeft net als zakelijk glas een sla, wellicht een lagere overboeking, maar omdat het daardoor duurder is zijn veel back-up lijntjes gewoon consumentenproducten.
50 procent goedkoper
Die weinig gebruikte back-up lijn kan dankzij Klik & Klaar 50 procent goedkoper. Iedere boekhouder zal daar enthousiast van worden. Of dat ook geldt voor de IT beheerder is weer een andere vraag. Maar zelfs dan nog kun je er van uitgaan dat wel voor de nodige acties en bewegingen op de markt gaat zorgen.
4G en 5G only voor de zakelijke markt bestaat al langer. De aanbieders daarvan zullen sinds een week merken dat er een concurrent bij is gekomen die met nota bene een consumentenproduct de markt opschudt. Het wordt interessant te zien hoe zijn daarop reageren. Stil zitten en wachten tot de storm overgaat is daarbij niet de beste keuze, al was het maar omdat het marketingbudget en de naamsbekendheid van Odido zo groot is.